Vitamine D3...de 'zonnevitamine'.

Heel veel mensen hebben een te kort.

De zon schijnt en vitamine D3 komt weer op je af! Vitamine D3 sla je op in je vetcellen en kun je in tijden van schaarste aanspreken. Een kwartiertje per dag zonder zonnebrandcrème is al voldoende. Blijf je langer zitten, bescherm je dan tegen de schadelijke UVA-straling.

 
Vitamine D3
 
Vitamine D3 is eigenlijk een pre hormoon, maar in de volksmond noemen we het een vitamine. Ons lichaam is instaat om zelf vitamine D3 aan te maken met behulp van zonlicht. De zon in Nederland is het grootste gedeelte van het jaar niet krachtig genoeg om voor aanmaak te zorgen. Het werkt pas als je schaduw langer is dan dat jij bent.
Daarnaast zitten wij met zijn allen veel te veel binnen, smeren ons altijd in met een hoge factor of lopen te weinig in korte broeken en hemdjes. We zouden 95% van onze behoefte via de huid op moeten doen en de overige 5% via voeding binnen moeten krijgen.
 
Om vitamine D3 uit voeding te halen is erg lastig. Vette vis als zalm, makreel of kabeljauw levertraan bevatten vitamine D3 en de met vitamine verrijkte producten als halvarine en margarine bevatten toegevoegde vitamine D3. De verrijkte producten bevatten naast vitamine D3 een hoop chemische stoffen die je liever niet binnen krijgt.  
 
Het makkelijkste is om vitamine D3 te suppleren als je verwacht dat je hiervan te korten hebt. Ook door gebruik te maken van een hoogtezon kun je vitamine D3 tot je nemen.
 
 

Hoe weten we dat we een tekort hebben?
 
Door een te kort aan zonlicht kunnen we bijna zeker stellen dat er een te kort aan vitamine D3 is. Heb je een donkere huidskleur of kom je onvoldoende in de zon dan is suppletie van vitamine D3 aan te raden.
Kinderen tot 4 jaar (die geen zuigelingenvoeding of opvolgmelk krijgen) en ouderen dienen ook extra vitamine D3 te krijgen. Ouderen krijgen een steeds dunnere huid en zo wordt het vermogen om hier vitamine D3 aan te maken steeds minder.
 
Veel urineren en diarree kunnen symptomen zijn van een te kort. Misselijkheid, duizeligheid en het verlies van eetlust of een verhoogde ontstekingsactiviteit in het lichaam ook. Veel welvaartziekten gaan gepaard met een verhoogde ontstekingsactiviteit in het lichaam.
 
 

Wat doet vitamine D3 voor ons?
 
Vitamine D3 ondersteunt de stofwisseling van vetten en koolhydraten, het is belangrijk voor de vruchtbaarheid en hart en bloedvaten. Het is goed voor het zenuwstelsel en de hersenfunctie. 
 
Vitamine D3 verminderd een ‘winterdepressie’. Suppletie werkt mogelijk nog beter dan lichttherapie. Een laag vitamine D3 gehalte geeft je een elf keer grotere kans op depressie. Ga naar buiten!!
 
Het zorgt voor sterke en soepele spieren en gewrichten. Vitamine D3 voorkomt botontkalking en osteoporose en het zorgt voor de opbouw van beenderen en tanden bij kinderen, omdat het voor opname van calcium en magnesium zorgt. Vitamine D3 zorgt voor het transport van calcium vanuit de botten en tanden.
 
Ook stimuleert het de insulineafgifte bij een verhoogde vraag en het verhoogt de weerstand tegen infecties. Het stimuleert en reguleert het immuunsysteem ter voorkoming van auto-immuunziekten.
 
 

Wat zijn de gevolgen van een te kort?
 
Er zijn steeds meer studies die aantonen dat een vitamine D3 te kort in verband staat met allerlei ziekten. Er is een verhoogd risico op ontstekingen, osteoporose, hypertensie, psoriasis, multiple sclerose, hart- en vaatziekten, reumatoïde artritus, spierklachten en darmziekten.  
 
'Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten' is een boek van Dr. Schuitemaker, waarin hij onderbouwt dat vitamine D al decennialang wereldwijd wordt onderschat. In het boek kun je lezen hoe jij je met deze vitamine écht kunt beschermen tegen osteoporose, kanker, hart- en vaatziekten en mogelijk zelfs tegen diabetes, reuma, multiple sclerose, depressie en tuberculose.

Zon of Suppletie
 
Kies je vitamine zorgvuldig en kies voor een goed orthomoleculair merk met natuurlijke producten en geen chemische. Vraag hiernaar bij je reformwinkel.
Vitamine D is in vet oplosbaar en inname kun je het beste doen bij een maaltijd met wat vetten. Je lichaam heeft namelijk vetten nodig om de vitamine op te nemen.
Als volwassene is het basis advies 2000IE (50 microgram). Vitaminen en mineralen kunnen elkaar uit balans brengen, iedereen is uniek en reageert anders op suppletie. Ben je niet zeker, vraag dan om advies.
 


Liefs Kim

 

 

Op Facebook deel ik vaak informatie die je kan helpen om te schakelen naar een ander voedingspatroon! 
 

Wil je direct weten als er nieuwe informatie op mijn blog staat?  

 

Schrijf je dan in op de nieuwsbrief.

Reactie schrijven

Commentaren: 0