Weet wat je eet - etiketten lezen

Voeding en de tools die je hebt ontvangen tijdens de challenge zijn een onderdeel van een gezonde levensstijl. We lezen etiketten en kijken of het een product is wat we willen eten. Maar vertellen de etiketten wel de juiste dingen?

Weet jij wat je eet?
Weet jij wat er in de supplementen zit die je gebruikt?

Wil je meer lezen over hoe je etiketten kunt lezen en wat het betekent wat erop staat? De basis heb ik voor je beschreven, zodat jij kunt gaan ontdekken of wat je eet ook het gene is wat je wil eten. Het wil niet zeggen dat je iets nooit meer hoeft te eten, maar het is belangrijk dat je bewust bent van wat je eet.

 

Meer weten?

Ja ik ben heel benieuwd wat de etiketten op mijn supplementen zeggen

Stuur een foto van de ingrediënten lijst van je supplementen en ik kan voor je kijken of mij dingen opvallen. Mail of app (0612381147).


Etiketten lezen

Maak bewuste keuzes

Etiketten op verpakkingen zijn niet altijd makkelijk te lezen. De producten zetten zichzelf in het meest positieve daglicht en daarvoor worden wel is synoniemen gebruikt voor onder andere suikers en e-nummers. Als jij etiketten leest, ken je dan alle ingrediënten die erop staan? Het is handig om dit te weten zodat je bewuste keuzes kunt maken. Dit wil niet zeggen dat je nooit meer iets moet eten wat niet 100% natuurlijk is, maar het is wel belangrijk om een bewuste keuze te kunnen maken. Wil ik dit eten?

 

Dit is een kleine greep uit de etiketten wereld. Er is heel veel over te lezen en te leren. Ik heb mij vooral gericht op een aantal e-nummers omdat ik het belangrijk vind om het lichaam niet onnodig te belasten en zo een stukje bewustwording te creëren. Daarnaast sluiten zoetstoffen mooi aan op de challenge die we hebben gedaan. Het is zonde om ongemerkt veel zoetstoffen binnen te krijgen, terwijl je juist de intentie hebt om je gezondheid te bevorderen. 

 

Het eerst vermelde zit er het meest in

Het ingrediënt wat als eerste is vermeld zit het meest in het meest in het product. Dus zie je suiker als eerste ingrediënt staan, dan is het product voornamelijk gemaakt van suikers. 

 

ADH Aanbevolen Dagelijkste Hoeveelheid

Dit gegeven zegt eigenlijk niks. Het is gebaseerd op een gemiddeld persoon, die niks mankeert en een standaard voedingspatroon heeft van ongeveer 2000 kcal. Bij wie is dit nog het geval. Iedereen is uniek, ervaart andere stress, heeft andere ziektes (zichtbaar en onderliggend) en heeft een andere intensiteit van leven en dus allemaal andere behoefte. Iedereen heeft een unieke dagelijkse aanbevolen behoefte, die ook niet iedere dag gelijk is. Het zegt dus helemaal niks voor jou als persoon. 

 

 


 

 

E-nummers

Stoffen krijgen een e-nummer als ze goed gekeurd zijn door de EFSA, maar er is een flinke marge. E-nummers worden toegevoegd voor een betere verkoop, maar niet voor een hogere kwaliteit van het product. Het wordt toegevoegd voor een langere houdbaarheid, een witte kleur of een mooie glans. Er zijn veel lijsten verkrijgbaar met een verdeling in groene, oranje en rode e-nummers. De groene kun je goed gebruiken, maar de oranje en rode kunnen ernstige klachten veroorzaken. Je schrikt er soms van als je leest over de bijwerkingen van e-nummers en we krijgen steeds meer binnen. Ze zitten verwerkt in heel veel producten als voeding, supplementen en verzorgingsproducten. Het zou mooi zijn als op het etiket kunt lezen wat erin zit, maar vaak wordt er een geruststellende populaire naam vermeld. Het is goed om je er bewust van te zijn. 

 

 

 

E951 Aspartaam of andere zoetstoffen

Deze zoetstoffen zetten hetzelfde systeem aan zoals ik in de challenge heb verteld. Nog steeds wordt er insuline aangemaakt en wil het naar de cel om energie om te zetten. Alleen bevatten deze moleculen niet het suikermolecuul waar we energie van kunnen maken en wordt je lichaam dus voor de gek gehouden. Je hebt wel de ontstekingsbevorderende insuline, maar niet de energie die je uit ‘gewone’ suikers wel haalt. Je wordt er dus extra moe van en dus steeds meet cravings en andere ongemakken. 

E171 Titaniumdioxide

Het is een witmaker die je vindt in medicatie, tandpasta, kauwgom, zonnebrand etc. Sinds 2022 is het pas verboden, maar er wordt niet op gehandhaafd. Het is kankerverwekkend, zorgt voor leverbeschadiging, reuma en darmontstekingen. 

E621 Glutamaat, MSG, Vetsin (en synoniemen)

Dit product kan zorgen voor migraine, hartkloppingen, hoge bloeddruk, eczeem, buikpijn, slapeloosheid, hyperactiviteit, opgezwollen ledematen en lippen. Wil je er meer over weten zoek dan is op schuilnamen voor E621.


Macronutriënt: suikers en koolhydraten

Er zit een groot verschil in koolhydraten. Je hebt snelle, enkelvoudige en langzame, complexe, meervoudige koolhydraten. Het verschil zit hem in opname van het koolhydraat. De snelle, enkelvoudige geven een hoge piek in je bloedsuikerspiegel, terwijl de meervoudige, langzame voor veel langere energie zorgen. Je kunt op het etiket lezen welke koolhydraten er in het product zitten. 

 

Bij ingrediënten kun je lezen welke en hoeveel suikers er in het product zitten. Er zijn heel veel synoniemen voor suikers, denk aan dextrose, fructose, glucose, sucrose etc. Wil je er meer over weten zoek dan is op andere benamingen voor suikers. 

 

Belangrijk zijn ook de kreten als “zonder toegevoegde suikers”. Er zijn dan misschien geen suikers toegevoegd, maar veel producten bevatten van nature ook snelle suikers. Denk aan fruitsappen of melkdrankjes. Er is dan niks toegevoegd, maar toch bestaat het grootste deel van het product uit suikers. Vaak kan je beter een sinaasappel eten, zodat je ook vezels en andere stoffen binnenkrijgt i.p.v. alleen de suikers. 

 

 

 


Dit is een kleine greep uit de etiketten wereld. Er is heel veel over te lezen. Ik heb mij vooral gericht op een aantal e-nummers omdat ik het belangrijk vind om het lichaam niet onnodig te belasten en zo een stukje bewustwording te creëren. Daarnaast sluiten zoetstoffen mooi aan op de challenge die we hebben gedaan. 

Dit is een heel klein stukje etiketten lezen. Eet zo veel mogelijk echte natuurlijke producten en kies producten die zo min mogelijk ingrediënten op de lijst hebben staan. Daarnaast is het handig om de ingrediënten te kennen en te weten wat je binnenkrijgt. Heb je vragen over het lezen van etiketten of wil je er meer over weten dan mag je mij die altijd stellen. Ik vertel je er graag meer over. 

Als je vragen hebt dan mag je die altijd stellen. Ik denk graag met je mee wat een passende oplossing is voor jou. En natuurlijk mag je mij jouw etiketten sturen, zodat ik kan kijken wat mij opvalt. 

CONTACT


Liefs Kim