VASTEN - één van de krachtigste methoden om je gezondheid te verbeteren

Snel nadat ik had ontdekt wat voeding en levensstijl kunnen betekenen met betrekking tot ziekte ben ik in aanraking gekomen met vasten. Ik ben op ontdekkingstocht gegaan met en zonder begeleiding en iedere keer verbaas is mij weer over het effect en de verlichting van vasten. Steeds denk je dat je het optimale hebt bereikt, maar toch kan je weer een stapje dieper gaan. Zowel fysiek als mentaal geeft het de ruimte voor verlichting en verdieping. Vasten staat bovenaan in mijn natuurlijke medicijnkastje. Zelf heb ik al vele vastenperiodes mogen ervaren van watervasten tot sapvasten, rijstvasten en intermitterend vasten is niet meer weg te denken uit mijn dagelijkse leven. Het heeft mij zoveel gebracht dat ik dit proces aan iedereen gun. Ik voel dat ik dit nu wil delen en dat het tijd is om andere hierin mee te nemen. Ik durf mijzelf expert te noemen op het gebied van vasten en wil jou hier graag in begeleiden. Een zeer persoonlijke reis van 3 dagen of meerdere weken waarbij jouw intentie leidend is. Je kunt zelfstandig of onder begeleiding het rijstvasten volgen, maar nu ook watervasten of sapvasten onder mijn begeleiding. Waarbij persoonlijk contact voorop staat om jouw reis onvergetelijk te maken. Het geeft zoveel vrijheid. Niet alleen op het gebied van voeding en herstel, maar ook op het spirituele vlak en een zelfbewust leven. Het geeft kracht, helderheid en zelfvertrouwen in een lichaam vrij van afvalstoffen en obstructies. Vrijheid. 

"The best of all medicine is resting and fasting" Benjamin Franklin

Vraag een gratis intake aan.

WAT IS VASTEN

Het vrijwillig niet eten van vast voedsel voor een vaste, beperkte periode. Een vastenperiode heeft talrijke positieve effecten voor je lichamelijk en geestelijke gezondheid. Vaak heb je na een vastenperiode een meer bewuste levensstijl. Je richt je op je eigen behoefte en ervaart eten en drinken op een andere manier. Er zijn verschillende manieren van vasten van enkele weken tot korte kuren van 24 uur. Beide kunnen op hun eigen manier zorgen voor meer helderheid en energie. Je kunt het inzetten als een soort 'reset knop' voor je stofwisseling en zo kun je na het vasten een gezondere levensstijl makkelijker voortzetten. 

 

"Stoppen met eten en drinken is meer dan een genoegen. Het is een heerlijkheid voor de ziel" Lev Tolstoj

 

Het is niet zomaar niet eten, want dat werkt niet. Het is een periode van bewust kiezen voor het niet innemen van vast voedsel. Daarnaast is het belangrijk om bewust te zijn van de hoeveelheid beweging en het nemen van voldoende rust. Het is een bewuste reis voor lichaam en geest, waarin je steeds een laagje dieper kunt gaan.


VASTEN LIJKT ONMOGELIJK

Een gedachten omtrent vasten is dat het onmogelijk lijkt. Vasten is een keuze en vertrouwen in je eigen kunnen maakt je enorm sterk. Er zijn je al miljoenen mensen voorgegaan, al eeuwenlang, dus jij kunt dit ook.  Tegenwoordig leven we in overvloed en dat zien we terug in het ontstaan van de vele welvaartsziekten. Niet alleen eten is overal en altijd voorhanden, maar ook overal zijn problemen, prikkels, keuzes en stress. Ziekte, vermoeidheid en prikkelbaar zijn is niet meer abnormaal. Het lijkt erbij te horen, maar het is natuurlijk niet normaal om je zo te voelen. Met vasten, bewuste voeding, minder vaak eten, voldoende beweging en voldoende rust kun je ziekten en overgewicht tegengaan. We leven in een wereld van overvloed en kennen allemaal het gevoel van tijdelijk genot door eten en nieuwe spullen. Na een tijdje is dit gevoel van tevredenheid verdwenen en zo kom je in de vicieuze cirkel van onbevredigend verlangen. Met vasten kun je deze cyclus doorbreken en je relatie met eten en spullen herstellen. Het onverzadigde gevoel van altijd meer, beter en groter willen kun je herstellen met een periode van vasten. Je vergroot je gevoel van compassie en tevredenheid met jezelf, andere en middelen. Het is een eeuwenoude methode die al van oudsher in vele culturen wordt gebruikt voor zowel fysieke als spirituele voordelen. Het is zo dichtbij, maar toch zo ver weg in een maatschappij van overvloed. 

WAAROM VASTEN

Je krijgt meer energie

Je immuunsysteem wordt sterker

Antioxidanten en vitamines beschermen tegen vrije radicalen 

Je wordt minder gevoelig voor ontstekingen

Ondersteund de reinigende werking van je lever

Het verbeterd hersenfuncties en vergroot je mentale focus

Je bioritme herstelt

Je slaapt beter en wordt fitter wakker

Je krijgt meer uithoudingsvermogen en herstelt sneller

Je stimuleert de aanmaak van spierweefsel

Het ondersteund je darmen

Autofagie zorgt voor verjonging en cel vernieuwing 

Je hormonen komen in balans

Je insuline gevoeligheid neemt toe en je bloedsuiker normaliseert

Je behoefte aan zoete snacks neemt af

Je vetverbranding wordt gestimuleerd

Je kunt blijvend kilo's verliezen

Je verlaagt je LDL-cholesterol

Je bloeddruk wordt gezonder

Het verlaagt het risico op ziekten als dementie, hart- en vaatziekten, overgewicht, diabetes, kanker, darmziekten en auto-immuunziekten

Het is tijdbesparend en je leeft langer en gezond


De fysieke kant van het vasten

Regelmatig vasten verlengt de levensverwachting, het remt het verouderingsproces en houdt ons langer gezond. Het vermindert de opstapeling van giftige stoffen, afvalstoffen in het lichaam en zo voorkomt het chronische ziekten. Doordat het je cholesterolgehalte kan verlagen verminder je het risico op hart- en vaatziekten. Een andere winst die te behalen is met vasten is het verbeteren van je cognitieve vaardigheden en het behoudt het vermogen van neuronen om verbindingen te maken. Je behaald vergelijkbare effecten als die je met fysieke of mentale training kunt behalen. Ook je hormonen kun je op een positieve manier beïnvloeden, zoals insuline, wat de vetverbranding bevorderd. Een ander hormoon is leptine, het verzadigingshormoon. Als je dit hormoon in balans hebt dan krijgen je hersenen een seintje wanneer je voldoende energie in je lichaam hebt. Ze vertellen je dat je voldoende hebt gegeten en dus kunt stoppen met eten. Dit helpt enorm om op een natuurlijke wijze op gewicht te blijven of gewicht te verliezen. 

VETVERBRANDEN

Wanneer we veel koolhydraatrijk voedsel eten dan zorgen we voor hoge niveaus van glucose en insuline in ons bloed. Insuline blokkeert de vetverbranding en door de constante insuline belasting worden je sneller minder gevoelig voor insuline. Insuline zorgt ervoor dat glucose (suiker) uit je bloed je cel in kan, zodat het omgezet kan worden in bruikbare energie. Wanneer je constant glucose in je bloed hebt moet je lichaam steeds insuline aanmaken om de glucose de cel in te krijgen. Op den duur worden je cellen ongevoelig voor insuline en ben je insuline resistent (voorloper van diabetes type 2). Het liefst gebruikt je lichaam glucose, suikers, als brandstof. Dit werkt snel en makkelijk, maar als je insuline resistent bent dan kan je die suikers niet meer omzetten in bruikbare energie. Je blijft zoeken naar eten, hebt constant behoefte aan zoete tussendoortjes, omdat je lichaam denkt dat hij geen brandstof meer heeft. Dit is alleen niet het geval, want er is voldoende brandstof, je kunt er alleen niks mee. Alle overtollige suikers worden omgezet in vet en zo ontstaat er snel overgewicht. Naast glucose heb je dus wel voldoende vetten om te verbranden, maar ook die kan je zo niet verbranden, want insuline blokkeert de vetverbranding. Jij voelt je moe en krijgt steeds meer trek in zoetigheid. 

 

Het kan ook anders en dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. De hoeveelheid suiker die we innemen kunnen we verlagen en vervangen door gezonde vetten, eiwitten en groenten. Vervolgens kan je een periode van vasten inplannen. In deze periode verbrandt het lichaam vooral vetten. Vetten geven langdurige energie en door deze verbranding vaker te trainen kun je er steeds sneller gebruik van maken. Je krijgt meer energie en een heldere geest. Dit trainen kun je op verschillende manieren doen. Je kun dagelijks intermitterend vasten, een korte periode watervasten of sapvasten. Je brengt je bloedsuikerspiegel en insuline niveaus in balans en stimuleert de vetverbranding. Ook bewegen is een belangrijk component in dit proces. Bewegen voor de maaltijd zorgt ervoor dat je de suikers in je lichaam kan gebruiken en verlaag je het insuline niveau. Wanneer je alle suikers hebt verbruikt is het tijd om vetten te gaan verbranden. Een mooie bijkomstigheid is dat je extra mitochondriën, energiefabriekjes in de cel, aanmaakt en zo kun je nog meer energie omzetten. 

ONTGIFTEN

Wanneer we onszelf een tijd onthouden van vaste voeding kan het lichaam gaan ontgiften. Vetreserves worden afgebroken en zo komen er veel gifstoffen, afvalstoffen, vrij. De afvalstoffen worden namelijk opgeslagen in ons vetweefsel als ze niet volledig afgevoerd kunnen worden. Naast afvalstoffen kunnen er ook emoties vastzitten in het lichaam. Tijdens het zuiveren van je lichaam kunnen zowel afvalstoffen als emoties vrijkomen die je kunt loslaten. Zo ontstaat er een gevoel van helderheid, tevredenheid, rust en zelfbewustzijn. Je wordt rustiger en kunt beter omgaan met stilte en stressvolle situaties.

 


AUTOFAGIE IS MAGISCH

Door het vasten verlaagt je bloedsuikerspiegel, ervaar je meer energie en krijg je heldere gedachten, maar ook autofagie is een fantastisch systeem wat in werking gaat. Eigenlijk is het een vorm van bescherming tijdens een periode van schaarste. Je lichaam ruimt beschadigde cellen op en gebuikt deze oude cel resten weer als onderdelen voor nieuwe gezonde cellen. Zo ontstaan er eiwitten die je kunt gebruiken als bouwstoffen en vetten en suikers als brandstoffen. Je cellen worden gerecycled en zo zorg je voor verjonging en cel vernieuwing. Ook je immuunsysteem heeft baat bij de vernieuwing van je cellen. Ziekteverwekkers en lichaamsvreemde stoffen die de cel zijn binnengekomen worden onschadelijk gemaakt. Dit is een zelfherstellend vermogen van je lichaam en dus een manier om ziekten minder of geen kans te geven.

 

WANNEER VINDT ER AUTOFAGIE PLAATS

Onder 'normale' omstandigheden vinden er weinig recyclingprocessen plaats, maar er zijn factoren die dit proces kunnen bevorderen. Vasten, waarbij we een tekort aan voedingsstoffen in het lichaam veroorzaken is één van die factoren. Vooral een gebrek aan aminozuren, eiwitten, zorgt voor autofagie. Dit kan je met watervasten of sapvasten bereiken. Bij het vasten ervaart je lichaam een gevoel van tekorten en gaat opzoek naar bruikbare energie. Nadat het alle glucose uit het bloed heeft gebruikt, zal het de glucose voorraden uit de lever en spieren opmaken. Vervolgens worden de vetcellen aangesproken en is ook het ontgiften begonnen. Op een gegeven moment gaat je lichaam beschadigde cellen opruimen en dat is de autofagie. Wanneer we weer voedsel gaan nuttigen met eiwitten of glucose, dan zal de autofagie weer stoppen. 

 

72 uur vasten

Wanneer je lichaam in constante vetverbranding zit, zoals bij een kerogeen dieet, kan de autofagie al na 12 uur vasten beginnen. Zo kun je met intermitterend vasten de autofagie al stimuleren. Bijvoorbeeld met een 16:8 ritme. Hierbij eet je 16 uur niet en 8 uur wel. Wanneer je geen kerogeen dieet volgt, dan zal het proces van autofagie wat langer opzicht laten wachten. Na 36 uur neemt de autofagie geleidelijk toe tot hij met 72 uur zijn maximale niveau heeft bereikt. Wanneer je één of twee keer per jaar een vastenperiode van 72 uur inlast dan geef je het lichaam de kans om echt groot onderhoud te plegen. Het is niet aan te bevelen om langer dan drie dagen (72 uur) te watervasten, dan wegen de voordelen niet meer op tegen de nadelen. Sapvasten kan voor een langere periode, omdat je het lichaam gedurende de gehele vastenperiode voorziet van enorme hoeveelheden nutriënten. Je gebuikt geen eiwitten, dus ook tijdens het sapvasten gaat je lichaam oude resten gebruiken en je cellen vernieuwen. Hierbij is het wel belangrijk om de aanbevolen hoeveelheid fruit niet te overschrijden. 

De spirituele kant van het vasten

Vasten is niet enkel een periode van fysieke ontlasting. Het is veel meer dan dat. Door goed te vasten ga je een laagje dieper. In bijna alle culturen is vasten van oudsher een gebruik om heilige redenen. Na verloop van tijd is er ontdekt dat het vasten grote voordelen heeft voor ons lichaam en onze geest. We ontgiften en het heeft een bijdrage aan het genezen van ziektes. Het versterkt de geest en draagt bij aan een verhoogde concentratie. Het bevrijdt de geest, zodat het zich kan focussen op kennis en zelferkenning. Door het wegnemen van lusten en verlangens kun je dichter bij jezelf komen. Wanneer je afziet van deze behoeftes creëer je ruimte voor spirituele ontwikkeling. Je verlegt je aandacht van fysieke verleidingen naar de essentie van het leven. Tegenwoordig worden we overal bewust en onbewust in de verleiding gebracht om te snacken of minder gezonde dingen te consumeren, de maatschappij is hier volledig op ingericht en het legt als het ware een soort deken om ons bewustzijn. We willen alleen maar meer en het wordt steeds moeilijker om dit op te geven. Hoe meer een persoon heeft, des te minder vrij hij is. Je bent verbonden met bezittingen in plaats van er enkel gebruik van te maken. Het bezit maakt kwetsbaar, je hebt dingen nodig en dit maakt je minder vrij. 

 

"Rijk is niet degene die meer heeft, maar degene die het minst nodig heeft".

 


VRIJHEID

Vasten geeft kracht. Je ervaart dat je dingen kunt opgeven, zelfs zoiets belangrijkst als eten. We onthouden onszelf van eten en dwingen onszelf naar binnen te kijken. Het is een middel om enorme helderheid te ervaren en echt naar onszelf te luisteren. Welke emoties ervaren we en wat komt er vrij als we behoeften loslaten. We kunnen beter waarnemen en worden veel gevoeliger, waardoor we veel dichterbij onszelf komen en leren kennen wie we zijn en wat we willen. Het vergroot je zelfvertrouwen, doordat je ervaart dat je over zelfcontrole beschikt. Door deze zelfcontrole word je rustiger, zelfbewuster en kun je beter omgaan met frustraties en tegenslagen. Consumeren in eten en spullen kost veel energie en door het loslaten van deze behoeften komt er veel energie vrij die je voor andere doelen kunt gebruiken. Denk aan een versterkte concentratie om een laagje dieper tot jezelf te komen in meditatie of tijdens een wandeling. Je gaat alles op een veel intensere manier ervaren en genieten van hele kleine dingen. 

 

HOE PROFITEER JE NU VAN DIE SPIRITIUELE KANT VAN HET VASTEN

Het is belangrijk om je op die spirituele kant te focussen tijdens het vasten. Je gaat het voelen en dan is het bijna niet te omschrijven. Je begint met het vaststellen van je intentie en denkt goed na over wat je wil bereiken met het vasten. Je kunt denken aan meer dankbaarheid, je wilskracht versterken, inzicht krijgen in een vraag, een probleem of een keuze, angst loslaten, meer zelfvertrouwen of het voelen van compassie voor alles en iedereen. Tijdens het vasten kun je altijd een minder moment ervaren. Je wordt prikkelbaar of voelt je onrustig. Dit is een heel normale ervaring en mag er ook zijn. Op die momenten pak je jouw intentie erbij. Waarom ben je begonnen, wat voel je nu, welke emoties zijn er en waarom zijn deze er, kijk ze aan en laat ze voorbijgaan. Dit zijn de momenten op winst te behalen en een laagje dieper te gaan. 

Voor wie is vasten geschikt

Als je jouw gezondheid wil verbeteren en je innerlijke balans wil versterken. Dit kun je doen als je gezond bent of klachten ervaart. Met bepaalde klachten is het belangrijk om te informeren bij een specialist of het vasten voor jou geschikt is. 

 

Vasten is in eerste instantie niet bedoeld om snel gewicht te verliezen. Het is een prikkel om je gedrag op de lange termijn te veranderen. Na het vasten kun je het maken van gezondere keuzes makkelijker voortzetten en zo gewoonten veranderen. Om gewicht blijvend te verliezen is het belangrijk om te werken aan een langdurige verandering, voldoende beweging, rust en minimale stress.

WANNEER IS VASTEN NIET GESCHIKT

Wanneer je zwanger bent, borstvoeding geeft, jonger bent dan 18 jaar, kampt met een eetstoornis of last hebt van lever- of nierfalen. Er zijn meerdere aandoeningen waarvoor vasten op deze wijze niet de juiste methode is om te herstellen, afhankelijk van het stadium waarin je zit. Als je twijfelt neem dan contact met mij op of met een andere specialist.