LEVEN ZONDER PMS

WAT IS PMS

PMS staat voor het premenstrueel syndroom wat erg vervelend kan zijn in de tweede helft van je menstruatiecyclus. Vanaf de ovulatie naar de volgende menstruatie kunnen vervelende ongemakken je dagen beheersen. Vaak verdwijnen de klachten weer wanneer de menstruatie begint. Wanneer je hormonen progesteron, oestrogeen en testosteron mooi in balans zijn hoeft PMS niet te bestaan en verloopt het proces heel natuurlijk. De drie hormonen zijn betrokken bij de menstruatiecyclus, maar ook bij vele andere processen in het lichaam. Naast deze hormonen zijn cortisol en insuline ook van grote invloed. 

 

Een hormonale disbalans kan voor vervelende ongemakken zorgen, zowel fysiek als mentaal. In de gevoeligheid voor deze disbalans samen met nutriënten te korten ligt waarschijnlijk de oorzaak van PMS. Gedurende een menstruatiecyclus maakt het lichaam geslachtshormonen in meerdere of mindere mate aan. De ernst van klachten hangt af van de mate waarin jouw hormonen schommelen en in verhouding met elkaar aanwezig zijn.

 

Het lijkt soms alsof PMS-klachten er maar gewoon bij horen, maar je kan er zelf veel invloed op uitoefenen door het aanpassen van je levensstijl. Vanaf 30 jaar of na het krijgen van kinderen komt PMS vaker voor. Wanneer je meer stress ervaart zijn de klachten vaak heftiger, je stemming kan flink schommelen, je bent prikkelbaar of ervaart plotselinge huilbuien. Vocht vasthouden is niet vreemd, je voelt je een paar kilo zwaarder, opgeblazen en krijgt buikkrampen. Je borsten kunnen pijnlijk zijn, je bent moe en een onrustige huid is geen uitzondering. Je levensstijl kan veel invloed hebben op deze ongemakken. 

 

Progesteron heeft een belangrijke rol. In de tweede helft van de cyclus is het belangrijk dat je lichaam voldoende progesteron aanmaakt om zich voor te bereiden op een eventuele zwangerschap na de eisprong. In deze fase is de balans tussen progesteron en oestrogeen van belang. Oestrogeen moet laag zijn en progesteron hoog. Met een progesteron te kort is de hormonale balans verstoord, kunnen zich PMS-klachten voordoen en is zwanger worden lastiger. De menstruatie kan uitblijven, je ervaart een verhoogde prikkelbaarheid, buikpijnen, hoofdpijnen etc.

 

Progesteron heeft een kalmerend effect op de hersenen en heeft zo het tegenovergestelde effect van het hormoon cortisol. Cortisol zorgt voor een verhoogde bloedsuiker en voor alertheid, zodat je in actie kunt komen. Cortisol komt vrij bij stress en zorgt ervoor dat je kunt vechten of vluchten, in actie kunt komen. Bij langdurige stress heb je veel cortisol nodig. Progesteron is een bouwstof voor cortisol. Ten tijde van stress, chronische stress, wanneer het lichaam meer cortisol nodig heeft, zal progesteron hiervoor gebruikt worden en zal er sneller een te kort ontstaan. 

 

OORZAKEN VAN PROGESTERON TE KORT

Stress

Leeftijd

Overgewicht

Ondergewicht

Hormoon verstorende stoffen

Oestrogeen dominantie

Ook leeftijd is van invloed, want na je 30ste levensjaar neemt de hoeveelheid progesteron al af. Richting de menopauze is het echt stukken minder wat voor een te kort kan zorgen. Door het gebruik van hormoon verstorende stoffen (plastic, cosmetica, drinkwater, de pil etc.) of stoffen die de lever extra belasten (gifstoffen, zware metalen en chemicaliën) kan er een oestrogeen dominantie ontstaan en dus een progesteron te kort. Deze twee hormonen horen in balans met elkaar te zijn. Meer oestrogeen zorgt dus voor een relatief progesteron te kort. 

Wanneer je meer vet hebt, als bij overgewicht, maakt je lichaam meer oestrogeen aan en is er sneller een oestrogeen dominantie en dus een relatief progesteron te kort. Vet is ook een bouwstof van progesteron en bij ondergewicht kan de aanmaak van progesteron onvoldoende zijn. De schilklier ondersteund in de productie van progesteron en wanneer deze traag wordt, neemt de gevoeligheid voor progesteron af en zo ook de verdere werking van de schildklier. Er ontstaat een vicieuze cirkel. Stress speelt hier wederom een grote rol, omdat de hormonen die stress reguleren als langste standhouden en als eerste alle grondstoffen krijgen. Als eerste is er een verstoring in de geslachtshormonen, gevolgd door de schildklierhormonen en als laatste de hormonen betrokken bij stress.

 

Progesteron en oestrogeen moeten met elkaar in balans zijn om klachten te voorkomen.

 

HEB IK VERHOOGDE CORTISOL WAARDEN?

Cortisol, je ‘anti-stresshormoon’ ondersteunt je bij stressvolle situatie. Het verhoogt je alertheid en geeft energie, waardoor je kunt vluchten of vechten. Bij langdurige, chronische, stress blijft je cortisol te hoog en gaat het in je nadeel werken. Progesteron is een grondstof voor cortisol, dus bij chronisch verhoogde behoefte aan cortisol zal progesteron verlaagd zijn. 

HEB IK EEN PROGESTERON TE KORT?

Progesteron is belangrijk voor een goede menstruatiecyclus en de innesteling voor zwangerschap. Stress heeft heel veel invloed op je menstruatie, PMS en zwangerschap, omdat progesteron een grondstof is voor cortisol.

HEB IK TE VEEL OESTROGEEN?

Oestrogeen heeft wel 400 functies in het lichaam. Het draagt bij aan goede botten, gaat rimpels tegen en vermindert de kans op hart en vaatziekten. Het verhoogt de opname van magnesium en verbetert je slaap en je geheugen. Balans met progesteron is belangrijk om geen ongemakken te ervaren als PMS. 


JE LICHAAM VOEDEN

In basis is het belangrijk om je lichaam te voeden en niet te vullen. Je lichaam geven wat het nodig heeft en zo min mogelijk belasten. Dit is voor iedereen anders, maar een aantal basiselementen kunnen je al goed ondersteunen. 

 

Val niet in verleidingen als je minder fit bent in aanloop naar je menstruatie. Juist dan heeft je lichaam voedingsstoffen nodig. Een goed gevoed en gezond lichaam heeft minder snel last van ongemakken. Belangrijk is bijvoorbeeld om voldoende vezels binnen te krijgen. Vezels zijn een bron van voeding voor je darmflora en het helpt je ontlasting soepel te houden. Op deze manier kan al het overtollige oestrogeen, afgebroken door de lever, het lichaam goed verlaten. In groenten en fruit zitten veel vezels. De wateroplosbare vezels trekken allerlei afvalstoffen en hormoonresten als een spons aan en samen kunnen ze het lichaam verlaten. 

 

Suikers en insuline zorgen voor flinke bloedsuikerschommelingen. Dit is niet bevorderend voor je systeem en zeker niet in tijden van hormonale schommelingen. Je kunt last hebben van flinke stemmingswisselingen en als je bloedsuikerspiegel ook schommelt kan de ‘bom’ sneller barsten. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je de schommelingen van progesteron en oestrogeen beteren kunt opvangen. Dus het is beter om alle suikers, brood en witmeelproducten te laten voor wat ze zijn en je te focussen op vetten, eiwitten en complexe koolhydraten in de week voor je menstruatie, of sowieso. En zijn er zat gezonde koolhydraten die je jouw lichaam kan geven. Denk aan zoete aardappel, blauwe bessen, bakbanaan of pure chocolade. 

 

Leefstijl interventies en vasten kunnen je ondersteunen om stress te verminderen, de bloedsuikerspiegel te stabiliseren en zo je hormoon balans terug te brengen. 

Stress verstoort je hormonen, je hele systeem gaat uit balans. Progesteron is een bouwstof van cortisol en zal als eerste hiervoor ingezet worden. Je menstruatiecyclus is verstoord. Cortisol bij kortstondige stress is goed, want het zorgt ervoor dat we meer brandstof hebben en een verhoogde alertheid. Maar bij langdurige stress in welke vorm dan ook wordt er chronisch cortisol aangemaakt en dan werkt het juist tegen je. Je hormoonbalans verstoord, je glucose huishouding is uit balans en je hebt een verstoorde immuniteit. Het is belangrijk om te zorgen voor voldoende activiteiten die je energie geven, die je voor jezelf doet en waar je echt blij van wordt. Het voeden van je lichaam doe je niet enkel met voeding, maar ook met slapen, bewegen, ontspanning, de juiste activiteiten en mensen om je heen waar je energie van krijgt.

NIET VULLEN

Doordat jij je soms wat minder voelt, emoties ervaart, kan het zijn dat je juist behoefte krijgt aan zout en zoet. Net heb je kunnen lezen wat zoet, bloedsuikerschommelingen voor invloed hebben. Vocht vasthouden is een veel voorkomende klacht bij PMS en zout bevordert het vaste houden van vocht. Dus grijp niet naar kant en klare producten, chips en zoutjes omdat je bepaalde emoties ervaart. Ze dragen niet bij het verhelpen van ongemakken. Misschien kortstondig, maar dan zal het altijd terugkomen. 

B-vitamines zijn heel belangrijk voor een gezonde hormoonhuishouding. Koffie en alcohol zijn hier grootverbruikers van en ze zorgen voor een verhoogd testosteron gehalte. Testosteron wordt in de week voor de menstruatie omzet in oestrogeen, wat weer voor meer ongemakken kan zorgen. Twee kopjes is echt wel voldoende dan. 

Zorg goed voor je darmen. Je lever breekt hormonen af en die mogen je lichaam via de darmen weer verlaten. Een gezonde darmflora en microbioom zorgen ervoor dat jij voedingsstoffen kunt opnemen en afvoeren.

 

Je darmen zijn belangrijk voor opname van voedingsstoffen en een sterk immuunsysteem.

SUPPLEMENTEN

Hormoonschommelingen en nutriënten te korten kunnen zorgen voor vervelende PMS-klachten. Magnesium, vitamine B6 (B-complex), vitamine D, omega 3 en calcium zijn belangrijke nutriënten. Maar ook een CBD-olie kan je klachten flink verminderen. Op een natuurlijke wijze is er veel te doen aan PMS-klachten. Zowel in verandering van levensstijl als ondersteuning met 100% natuurlijke middelen. 

CBD

CBD staat voor cannabidiol, een stof die van nature voorkomt in de stam, bladeren en bloemen van de hennepplant. Naast CBD produceert de plant nog ruim 100 andere cannabidoïden, waarvan THC de bekendste is. CBD heeft in tegenstelling tot THC geen psychoactieve werking. Je wordt er dus niet ‘stoned’ of ‘high’ van. Cannabinoïden zijn stoffen die de plant beschermen tegen plagen en ziektes van buitenaf. Dat is fijn want de plant kan gemakkelijk groeien zonder pesticiden en insecticiden. Cannabinoïden zijn niet alleen gunstig voor de plant, maar kunnen ook voor ons een positief fysiologisch effect hebben. Ze worden dus ook voor heel veel gezondheidstoepassingen ingezet. 

 

Ons lichaam beschikt over lichaamseigen cannabinoïden, endocannabinoïden, deze worden door ons lichaam geproduceerd. Deze stof heeft invloed op pijn, stress en angst en zorgt voor de ‘runners high’ bij hardlopers. Zo heeft deze stof eenzelfde uitwerking op ons lichaam als THC. Dus lichaamseigen cannabinoïden en cannabinoïden uit de hennepplant hebben vergelijkbare eigenschappen. Beide gaan de interactie aan met receptoren binnen onze hersenen, het centrale zenuwstelsel en ons immuunsysteem. Deze receptoren zijn onderdeel van het ‘endocannabinoïde systeem’ wat zich in ons gehele lichaam bevindt. 

 

Er zijn twee soorten receptoren. CB1 komen vooral voor in ons centrale zenuwstelsel en hebben invloed in onze hersenen en op hormonen. Ons geheugen, emoties en pijnprikkels kunnen ze reguleren, maar ook slaap, eetlust en hormonen. CB2 receptoren komen meer voor in ons perifere zenuwstelsel en ons immuunsysteem en ondersteunen bij pijn, ontstekingen en weerstand. 

 

Dit gehele systeem samen heeft een enorme invloed op je:

Lichaamstemperatuur

Emoties

Dag- en nachtritme

Pijnprikkels

Immuunsysteem

 

Je lichaam en dit systeem zoeken altijd naar een balans, naar homeostase, voor het optimaal functioneren van je lichaam. Het zorgt voor behoudt van het zelfhelend vermogen van je lichaam. Het is wel belangrijk om met leefstijl dit systeem niet te verstoren, want stress, medicatie en slaapgebrek kunnen behoorlijk van invloed zijn. 

OVERIGE ONDERSTEUNING

Leefstijlveranderingen zijn van grote invloed op PMS-klachten om de hormoonbalans te herstellen. Pas je voedingspatroon aan, je leefgewoonten, gedachten en ondersteun waar nodig met supplementen. Hieronder enkele supplementen die je kunnen ondersteunen.

 

EIWITTEN VOOR HORMONEN

Eiwitten zijn de bouwstoffen voor hormonen. Het is dus belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Vergeet de plantaardige eiwitten hier niet. Deze zijn biologisch hoger beschikbaar en worden dus beter opgenomen door het lichaam. Nu bevatten losse plantaardige eiwitten niet het gehele aminozurenprofiel, dus het is belangrijk om voldoende te variëren. Wil je voor gemak gaan dan kan een plantaardige eiwitpoeder een hele mooie aanvulling zijn. Zeker als je veel sport of een actief leven hebt.

 

MAGNESIUM

Naast bouwstoffen heb je voldoende cofactoren nodig, hulpstoffen. Vitamines en mineralen die ondersteuning bieden bij alle processen in het lichaam. Magnesium ondersteund wel 300 processen en ook B vitamines zijn bij heel veel processen betrokken. Zonder deze stoffen kan de lever niet goed ontgiften, werkt de spijsvertering niet, is er geen energieproductie en zijn de juiste hormonen en neurotransmitters niet ter beschikking.

Magnesium wordt voor heel veel processen in het lichaam gebruikt. Vlak voor je menstruatie heb je het extra hard nodig. Het is niet voor niks dat veel vrouwen trek krijgen in cacao. Cacao bevat veel magnesium en zo zie je maar dat je lichaam precies weet wat het nodig heeft. Belangrijk blijft dat het wel voedend is en je lichaam ondersteund. Je kent het beste kiezen voor rauwe cacao. Magnesium kan veel ondersteuning bieden in de vorm van supplementen. Een magnesium tauraat gaat door de bloed-hersenbarrière en kan zo heel krachtig bijdragen aan het verminderen van PMS en migraine klachten. Let erop dat er geen hormoon verstorende stoffen zijn toegevoegd als vul- of hulpstoffen. 

 

MULTIVITAMINE

Vooral B6, B12 en folaat zijn belangrijk om klachten te verminderen, omdat ze de lever ondersteunen. Veel B-vitamines werken samen en daarom is het vaak verstandig om een complex of een multivitaminen te gebruiken. Bij een multivitaminen heb je het voordeel dat je direct magnesium, zink en calcium binnenkrijgt. Afhankelijk van jouw situatie is te bepalen in welke mate je welke vitamines en mineralen kunt suppleren. 

 

VITAMINE D3

In onderzoek onder vrouwen met PMS-klachten is een flinke verbetering gevonden met een dosis vitamine D. Er was een significante vermindering van angstklachten en geïrriteerdheid. Aangegeven werd dat er minder huilbuien en droevige gevoelens werden ervaren. Emotionele en cognitieve klachten waren aanzienlijk verbeterd. 

Wil je meer weten over hoe je jouw klachten kunt aanpakken of even sparren over hoe jij jezelf het beste kunt voeden? Je mag mij altijd een berichtje sturen dan kijken we samen of ik je hierin kan ondersteunen.

 

Liefs Kim

Ik werk al een geruime tijd als therapeut en heb lang niet de juiste ondersteuning qua supplementen kunnen vinden. Dit heb ik nu wel en dat is erg fijn werken, want soms zie je door de bomen het bos niet meer in de wereld van supplementen. Naast deze check ik ook altijd wat je al gebruikt, want goed is goed en dat hoeven we niet te vervangen. Maar ik verbaas mij keer op keer wat er allemaal op het etiket vermeld staat of onduidelijk is.

 

Wil je meer weten over supplementen die 100% natuurlijk zijn, geen synthetische stoffen of chemische toevoegingen als e-nummers bevatten? Het zijn kwalitatief hoogwaardige producten en qua prijs vergelijkbaar met andere producten van dezelfde kwaliteit op de markt. 

 

Via onderstaande link kan je vast een kijkje nemen in de supplementen die ik het meest gebruik. En natuurlijk wijk ik hiervan af als er andere nutriënten of samenstellingen nodig zijn. Alles is een keuze. Maar mijn lichaam is natuurlijk en ik wil dit graag voeden met natuurlijke producten, dat is mijn visie en dus neem ik dit mee in mijn behandelingen. 

 

Wil je uitleg, heb je vragen of wil je gewoon meer informatie dan mag je mij altijd contacten. 

Commentaren: 0