WEL OF NIET AANVULLEN MET SUPPLEMENTEN

Krijgen we voldoende vitamines en mineralen binnen wanneer we voldoende groente en fruit eten, ons blootstellen aan zonlicht, goed slapen en voldoende drinken? Dit zou in een ideale wereld wel zo moeten zijn, maar helaas is dit niet het geval. De levensomstandigheden zijn veranderd en de kwaliteit van voeding is door milieu en behandeling slecht. Voedingsmiddelen als koffie, melk, alcohol, e-nummers en granen belemmeren de opname van voedingsstoffen, micronutriënten. Volgens de WHO hebben een 2 miljard mensen een tekort aan micronutriënten en ook in ontwikkelde landen wordt dit een steeds groter probleem. Ze spreken over de term “hidden hunger”.

 

WAAROM ZIJN MICRONUTRIËNTEN ZO BELANGRIJK

Vitamines zijn organische verbindingen waarvan kleine hoeveelheden noodzakelijk zijn om te kunnen leven. Het zijn antioxidanten, ondersteunen de afweer, werken als cofactoren voor onze organen, ontgiften, worden gebruikt om enzymen samen te stellen etc. en het lichaam maakt ze zelf niet aan. Mineralen zijn anorganische stoffen en ook hiervan zijn kleine hoeveelheden noodzakelijk om van te leven. De plant haalt dit uit de bodem en maakt het voor ons geschikt. Ook dit maakt het lichaam niet zelf aan. Verder zijn er nog fytonutriënten die van belang zijn, het zijn bioactieve componenten in plantaardige voeding. Deze werken kanker remmend, als antioxidant en ontstekingsremmend. 

 

“Een belangrijk pakket aan stoffen die je liever niet wil missen.”

Overal in je lichaam worden micronutriënten gebruikt. Denk aan het omzetten van energie in je mitochondriën, kleine energiefabriekjes in iedere cel. Wanneer er hier niet voldoende micronutriënten aanwezig zijn dan werkt dit systeem niet en word je moe en futloos. Je lever is een heel belangrijk orgaan die zorgt voor het ontgiften van je lichaam. Het ontgiften van toxische stoffen die we binnenkrijgen via voeding, supplementen, medicatie, milieuvervuiling etc. Als hij niet de juiste stoffen tot zijn beschikking heeft dan zal het ontgiften niet gaan en stapelen afvalstoffen zich op in het lichaam. Afvalstoffen, vrije radicalen, zijn instabiele moleculen die cellen, weefsel en DNA kunnen beschadigen. Een niet werkende lever kan dus voor veel klachten zorgen als snel geïrriteerd zijn, prikkelbaar, hoofdpijn, migraine, futloos, moe, weefselschade etc. 

 

Het is dus essentieel om de juiste vitamines, mineralen en plantenstoffen binnen te krijgen om je lichaam te laten functioneren. En in de maatschappij waar we in leven vraagt dat vaak extra ondersteuning. 

 

“We kunnen te korten compenseren en extra behoefte met suppletie aanvullen.”

 

WAAROM IS ONS ETEN NIET MEER WAT HET WAS

 

GRONDVERARMING

Veel van onze groenten en fruit komt van uitgeputte bodems. De bodem raakt uitgeput van voedingsstoffen door eenzijdig gebruik van de grond, het gebruik van kunstmest en intensieve landbouw. Om dit te voorkomen kun je beter kiezen voor biologische producten. Door het dynamisch landbouwen put de bodem minder snel uit. 

 

PESTICIDE

Dan te denken van alle pesticide, herbicide en chemicaliën die veel gebruikt worden in onze voedselbewerking. Dit komt ons lichaam binnen en stapelt zich op. Samen met de chemicaliën in ons drinkwater, het milieu, microplastics en luchtvervuiling etc. heeft ons lichaam flink wat werk te doen om dit af te voeren. Ook nu zou ik biologische producten aanraden. 

 

TE VROEGE OOGST

Vaak worden groenten en fruit te vroeg geoogst, omdat ze nog lang op transport moeten. Veel verkoop gaat om kwantiteit, een commercieel oogpunt en dit is niet goed voor de kwaliteit. Let maar is op in de supermarkt waar producten vandaan komen. Producten doen er soms maanden over om bij ons te komen en worden dus maanden te vroeg geplukt. Deze producten hebben nog niet de tijd gehad om de optimale hoeveelheid vitamines en mineralen op te bouwen. Zo vullen we ons lichaam wel, maar voeden het niet. Koop liever lokale producten, verbouw zelf en blijf bewust waar je eten vandaan komt. 

 

KOKEN

Koken zorgt er ook voor dat er veel voedingsstoffen verloren gaan. Zeker als je groenten kookt in water, dan zitten de nutriënten in het water en dat is wat je vaak afgiet. Probeer groenten en fruit in de meest natuurlijke vorm te gebruiken om van een optimale hoeveelheid voedingsstoffen te profiteren. Dat is tenslotte ook waarom het belangrijk is om voldoende groente en fruit te gebruiken.

 

WAAROM ONTSTAAN ER VERDER TE KORTEN IN ONS LICHAAM

 

VERMINDERDE OPNAME

Naar mate we ouder worden is ons lichaam steeds minder in staat om voedingsstoffen op te nemen en ontstaan er steeds grotere te korten. Er wordt ook steeds meer medicatie gebruikt en dit zorgt ervoor dat je meer micronutriënten nodig hebt, de lever heeft het hier zwaar mee. Het is bij het ouder worden des te belangrijk om te ondersteunen met supplementen. Ook zwangere, topsporters, jonge kinderen, met veel stress, rokers, zieken, bepaalde diëten of mensen die het grootste deel van de dag binnen zitten hebben aanvulling nodig. 

 

STRESS

We leven in een drukke maatschappij die veel van ons vraagt als we niet oppassen. Het werk, gezin, school, financiën en sociale verplichtingen kunnen allemaal op andere manieren stress opleveren. Soms kan het allemaal leuk zijn, maar ook veel. Stress verbruikt essentiële voedingsstoffen die we nodig hebben om goed te kunnen functioneren. 

 

VOEDING, ZIEKTE EN MEDICIJNEN

Echt evenwichtig eten is moeilijk en naar schatting doet maar 2% van de mensen dit. Dan te denken aan alle kant en klare voeding die we soms veel te snel en zonder te nadenken tot ons nemen. Dit kost ons lichaam heel veel nutriënten en het levert niks op. Het is enkel het vullen van het lichaam en we voeden het niet, we worden moe en er ontstaan tal van ziekten. Wanneer we ziek zijn is het lichaam hard bezig om te herstellen na een periode van te hoge belasting. Tijdens deze fase is het belangrijk om het lichaam dat te geven wat het nodig heeft en supplementen zijn dan geen overbodige luxe. Ook het gebruik van medicijnen vraagt veel van ons lichaam. Het zijn allemaal synthetische stoffen die eigenlijk niet thuishoren in ons lichaam. Je lever moet het ontgiften en zo heeft hij minder ruimte voor zijn andere taken.  

 

ZONNEBRAND

Vaak smeren we veel zonnebrand als we de zon in gaan. Maar juist die zon moet ons voorzien van voldoende vitamine D. Zonnebrand blokkeert deze opname met 99%. Het is heel belangrijk om je huid voldoende uren bloot te stellen aan de zon. Dit kan ook in de schaduw en op het heetst van de dag kunnen we deze zon gewoon vermijden i.p.v. zonnebrand smeren. Je kunt je huid vroeg in het jaar al aan de zon laten wennen zodat hij in de zomer veel rustiger reageert. In de winter is de zon in Nederland niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken en is suppleren voor iedereen aan te raden. Let er wel op dat je suppleert met een vitamine D met hoge biologische beschikbaarheid. 

 

E-NUMMERS

E-nummers zijn stoffen die ervoor zorgen dat een product langer houdbaar is, een betere geur, smaak of kleur heeft, makkelijker te breiden is of een betere samenstelling heeft. Niet altijd staat het genoemd als e-nummer op het etiket, maar er worden vaak populaire namen gebruikt die niet als schadelijk worden gezien als ze gelezen worden. De overheid zegt dat ze gebruikt mogen worden, maar als je je erin verdiept dan lees je behoorlijk veel bijwerkingen. In steeds meer voedingsmiddelen vind je dezelfde schadelijke stoffen. Ze zijn dan wel ‘niet’ schadelijk in kleine hoeveelheden, maar we krijgen tegenwoordig geen kleine hoeveelheden meer binnen als we niet opletten. Het is een grote belasting voor je lichaam en een verstoring voor veel systemen. Bijvoorbeeld E621, een smaakmaker met veel bijwerkingen. Het geeft een disbalans tussen de hormonen ghreline en leptine, dit zorgt voor een verstoring van je honger en verzadigingsgevoel. Ga er maar is opletten, het zit in zoveel producten en er zijn heel veel synoniemen voor. Lees meer over e-nummers...

 

JE LICHAAM VOEDEN EN NIET VULLEN

We leven vaak op een manier waarvoor we veel essentiële voedingsstoffen nodig hebben. Enerzijds is het belangrijk om het lichaam te ontlasten, zodat het kan verwerken wat het binnenkrijgt en er zo optimaal gebruik van kan maken. Dit kun je doen door je lichaam voldoende rust te geven en hem dat te geven wat hij kan verteren. Af en toe een periode van schaarste inlassen is ook een cadeautje voor je lichaam. Je ontlast je lichaam ook door hem niet te belasten met producten waar je intolerant voor bent. Dit kan je onderzoeken met een intolerantie onderzoek. 

 

Naast het ontlasten van je lichaam is het belangrijk om hem de juiste voedingsstoffen te geven. Macronutriënten als vetten, eiwitten en koolhydraten kun je goed in voedingswinkels kopen, maar met micronutriënten is dat lastiger zoals je net hebt kunnen lezen. Een te kort aan micronutriënten zorgt voor veel ongemakken in het lichaam. Alle systemen werken tenslotte met cofactoren en dit zijn vitamines en mineralen. Als er hier te korten in ontstaan, dan gaan onze organen haperen en kan er veel schade en ziekte ontstaan. Het kost meer tijd om van ziekte te herstellen dan om preventief op je gezondheid te letten. En je hoeft hiervoor echt niet 100% bezig te zijn met wat je allemaal binnenkrijgt. Belangrijk is om te kijken wanneer je eet, wat je eet en hoe je dit aanvult. 

 

“Bewust leven met hier en daar een feestje voor lichaam en geest.” 

 

BIOLOGISCHE BESCHIKBAARHEID

De biologische beschikbaarheid geeft aan hoe goed een stof wordt opgenomen in het maagdarmkanaal. Hoe goed kan je lichaam een bepaalde stof gebruiken. Dit is de kwaliteit van het supplement. De staat van je maagdarmkanaal speelt hier natuurlijk ook een belangrijke rol in. Zorgen voor gezonde darmen, met een gezond microbioom is van grote invloed op de gezondheid van de rest van je lichaam. In je darm is immers 80% van je immuunsysteem aanwezig. 

 

Bij supplementen is het belangrijk om te letten op de biologische beschikbaarheid van stoffen die je wilt gebruiken. Je slikt een supplement tenslotte om je lichaam te ondersteunen, dan is het wel van belang dat de stof ook kan doen wat hij zegt. Kies je voor lage biologische beschikbaarheid dan kies je voor kwantiteit, veel stoffen verlaten je lichaam weer ongebruikt. Er zijn veel verschillende soorten vitamines en mineralen, natuurlijke en synthetische varianten. Magnesium kent bijvoorbeeld 60 soorten, maar we kunnen er maar 12 opnemen. Het is dus heel belangrijk om te checken welke je gaat gebruiken en waarvoor. 

 

Kies voor een natuurlijke vorm en niet voor synthetisch. De organische vormen van een mineraal of vitamine kunnen we gebruiken. Dus kijk bewust naar wat je slikt. Lees daarnaast ook goed het etiket om te kijken wat er nog meer in zit. Je slikt een supplement ter ondersteuning en dan wil je niet dat er vulstoffen of glansmiddelen inzitten die je lichaam belasten en met rood op de e-nummer lijst staan. 

 

Wil je meer lezen over vasten? Het waarom en de verschillende processen die voor je gaan werken als je een periode van schaarste inlast. 

BEWUST LEVEN

Iets hoeft nooit voor 100%, maar voor mij is het belangrijk dat ik bewust kan kiezen wat ik binnenkrijg. Dat wil niet zeggen dat ik nooit iets eet wat meer vult dan voedt, maar dan kies ik er bewust voor en geniet ik er volop van. Ik ondersteun altijd met supplementen, omdat dit voor mij de basis is en het de keuze in maaltijden een stuk makkelijker maakt. Zeker omdat ik voor 99% plantaardig eet is aanvullen erg belangrijk. Maar ook als je vlees eet of vegetarisch bent is aanvulling belangrijk alleen weer op een andere manier. 

 

Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen, ik denk graag met je mee. 

 

Liefs Kim

Ik werk al een geruime tijd als therapeut en heb lang niet de juiste ondersteuning qua supplementen kunnen vinden. Dit heb ik nu wel en dat is erg fijn werken, want soms zie je door de bomen het bos niet meer in de wereld van supplementen. Naast deze check ik ook altijd wat je al gebruikt, want goed is goed en dat hoeven we niet te vervangen. Maar ik verbaas mij keer op keer wat er allemaal op het etiket vermeld staat of onduidelijk is.

 

Wil je meer weten over supplementen die 100% natuurlijk zijn, geen synthetische stoffen of chemische toevoegingen als e-nummers bevatten? Het zijn kwalitatief hoogwaardige producten en qua prijs vergelijkbaar met andere producten van dezelfde kwaliteit op de markt. 

 

Via onderstaande link kan je vast een kijkje nemen in de supplementen die ik het meest gebruik. En natuurlijk wijk ik hiervan af als er andere nutriënten of samenstellingen nodig zijn. Alles is een keuze. Maar mijn lichaam is natuurlijk en ik wil dit graag voeden met natuurlijke producten, dat is mijn visie en dus neem ik dit mee in mijn behandelingen. 

 

Wil je uitleg, heb je vragen of wil je gewoon meer informatie dan mag je mij altijd contacten. 

Commentaren: 2
  • #2

    Kim (zondag, 25 september 2022 08:14)

    Ik heb je via de mail geantwoord. Liefs kim

  • #1

    Yvonnevb.nl@gmail.com (zaterdag, 24 september 2022 12:45)

    Hoi Kim, ik verlies veel haar. Wat zou ik daar tegen kunnen doen?
    Groet, Yvonne