Rijstvasten de opzet

Vier fasen | 18 dagen

 

VOORBEREIDINGSFASE | 3 dagen

Dit zijn de drie dagen dat we het lichaam voorbereiden op het vasten wat komen gaat. We bouwen de belasting af en laten het lichaam wennen aan een voedingspatroon zonder bewerkingen, snelle suikers, koffie, nicotine en alcohol. We stabiliseren de bloedsuikerspiegel en bouwen de frequentie van maaltijden af. De eerste stap naar intermittent fasting. Drie voedzame maaltijden vol vezels, langzame koolhydraten, belangrijke vetten, bouwstoffen, vitamines, mineralen en plantenstoffen. Ondanks dat het een milde vorm van vasten is blijft het belangrijk om je op de juiste manier voor te bereiden om klachten van ontgiften te minimaliseren. Denk aan klachten als hoofdpijn, misselijkheid, slechte adem, hongergevoel, onrustige huid, zweten (nachtelijk), verkouden of spierpijn. Je lichaam wil afvalstoffen kwijtraken dus deze verschijnselen zijn heel normaal. Dit zijn geen redenen om af te haken, maar je lichaam krijgt nu eindelijk de kans om afvalstoffen kwijt te raken. Wanneer het langer aanhoudt en je het niet vertrouwt neem dan contact op met een deskundig. 

 

FASE 1 | 5 dagen

De eerste fase van vijf dagen, de fase van het echte vasten. Deze fase is er om de meeste afvalstoffen los te laten en af te voeren. Ook is dit de fase waarin de meeste klachten ervaren worden. Tijdens deze fase eet je enkel rijst. De rijst mag je op smaak brengen met verschillende opties die je bij de recepten en informatie over de fase zal vinden. Ter afwisseling staan er wel onigiri's op het menu. 

 

FASE 2 | 5 dagen

Tijdens de tweede fase bouwen we rustig op met groenten (80%) en fruit (20%). Het ontgiften gaat nog even door, de belasting op het lichaam blijft laag, maar we ondersteunen de organen met een variatie aan voedingsstoffen. Heerlijke maaltijden met een smaakexplosie van groenten, fruit en kruiden. We variëren volop in kleur, geur en smaak zodat we veel verschillende voedingsstoffen binnen krijgen. Kies voor seizoensgroenten, je mag creatief zijn en je ontvangt kleurrijke recepten. Eat the rainbow. 

 

FASE 3 | 5 dagen

We bouwen nu op naar een volwaardig voedingspatroon. Nadat we minimaal 10 dagen plantaardig hebben gegeten belasten we de spijsvertering weer met wat dierlijke eiwitten, als hier behoefte aan is. 80% bestaat je maaltijd nog uit groenten en graan en dit vullen we aan met een eiwitbron (dierlijk of plantaardig). We letten op combinaties van producten zodat we de spijsvertering niet te veel belasten. We eten zo puur en simpel mogelijk met veel kleuren en smaak. 

 

"MAAK VAN IEDERE MAALTIJD EEN FEESTJE, MAXIMAAL DRIE FEESTJES OP EEN DAG!"

 

RIJSTVASTEN EN DAARNA

Met veel nieuwe inzichten, onderkende gewoonten en nieuwe ervaringen komen we de fase 4 binnen. De fase waarin je zelf aan de slag gaat en meeneemt wat voor jou belangrijk is en waar jij je goed bij voelt. Hierover volgen na het rijstvasten nog tips op de pagina 'rijstvasten en daarna'. Vraag direct je wachtwoord aan en ontvang toegang tot alle pagina's, zodat je jouw reis van 18 dagen kunt maken. 

Ervaring deelneemster tweede keer rijstvasten

 

"Eigenlijk heb ik niks nieuws toe te voegen, hoewel ik nu (eigenlijk van iedereen) op het werk terugkreeg hoe belachelijk fit, gezond en rustig ik eruitzag, dat vond ik opvallen."


Makkelijk verteerbaar

Minimale stijging van de bloedsuikerspiegel

Veel voedingsstoffen

Onmisbare voedingsvezels

WAAROM RIJST

Rijst is een graansoort gevormd door de zaden van riviergras, oryza sativa, de rijstplant. Elk zaadje wordt een rijstkorrel en groeit als er voldoende warmte en water is. Het is een arbeidsintensief product en heeft gemiddeld zes maanden nodig tot het geoogst kan worden. Ik heb zelf mogen ervaren hoe het is om in de hitte te werken op de rijstvelden. Er zit zoveel energie in al die rijstkorrels die in onze kommen verschijnen. Rijst is makkelijk verteerbaar, bevat veel voedingsstoffen, onmisbare voedingsvezels en zorgt voor een minimale stijging van de bloedsuikerspiegel. Kies voor een biologische volkoren variant om van deze voordelen te profiteren. Afgekoelde rijst is een goede voedselbron voor bacteriën in de dikke darm. Rijst is dus een ideaal gerecht om mee te nemen voor onderweg zonder de mogelijkheid te hebben om het op te warmen. Rijst bevat arsenicum waardoor het niet verstandig is om rijst voor een langere periode dagelijks op het menu te zetten. Door voor biologische rijst te kiezen verklein je de aanwezigheid van arsenicum. In producten als rijstemelk, rijstwafels, ontbijtgranen, rijstebloem etc. is veel meer arsenicum te vinden dan in pure rijst. Door de rijst te koken met vijf keer zoveel water, het afgiet en vervolgens goed afspoelt verwijder je veel van het arsenicum. Tijdens het koken wordt het dan uit de rijst getrokken en komt het in het kookvocht terecht, welke je vervolgens afgiet. Tijdens de achttien dagen rijstvasten kun je het koken zoals hierboven beschreven of zoals aangegeven op de verpakking. Achttien dagen is niet de langere periode waarin arsenicum voor problemen zorgt. 

 


DE SMAAK VAN EENVOUD

Ik hoor vaak: "Ik lust geen groenten." Maar vaak waardeer je de smaak van groenten niet omdat je smaak en reuk zijn beïnvloed door bewerkte voeding. Dit is niet enkel bij ons, maar denk er is aan hoeveel kinderen geen water of groenten zeggen te lusten. Het is misschien niet zo lekker als andere dingen, maar niet lusten? Bewerkte voedingsmiddelen en kunstmatige toevoegingen zorgen ervoor  dat jij kiest voor producten die voedingstechnisch weinig tot niets toevoegen. Fabrikanten doen dat heel slim. Jij wil meer van hun producten vol zout, suiker en vet. De verslavende combinatie. Groenten en fruit smaken beter naar mate je bewerkte voedingsmiddelen uit je voedingspatroon elimineert. Wanneer je puur en onbewerkt eet veranderd je smaak. Je proeft beter en waardeert echte voeding. Je waardeert de smaak van broccoli en rodekool, de krachtige smaak van gember en de zoetheid van een granaatappel en blauwe bessen. Door achttien dagen onbewerkt en puur te eten kun je gaan genieten van de smaak van onbewerkte groenten, fruit en noten. Plantaardige maaltijden, pure maaltijden vol smaak, geur en kleur. 

 

EFFECTEN

Voor je begint aan jouw achttien dagen vul je een vragenlijst in om je beginsituatie vast te stellen. Hiervoor is in de extra pagina's een vragenlijst opgenomen. Denk aan stijfheid bij het opstaan, acne, je darmen en je ontlasting. Je geeft je energieniveau een cijfer en noteert je gewicht en omvang. Tijdens het vasten kun je een logboek bijhouden waarin je opschrijft wat je eet en wat je gevoel is gedurende de dag. Zo kun je beoordelen of voeding invloed heeft op jouw lichamelijke en geestelijke conditie. Je kunt de vragenlijst vinden nadat je een wachtwoord voor de extra pagina's hebt opgevraagd. Na achttien dagen is er een evaluatie formulier, welke je met je beginsituatie kunt vergelijken. 

Vraag hier je gratis wachtwoord aan en je hebt toegang tot alle pagina's van het rijstvasten. Het gehele traject komt gratis voor jouw beschikbaar.


Vasten is een keuze

WAT GOED DAT JE MEE WILT DOEN

Want mee willen doen is heel belangrijk. Gun jezelf een periode van rust en ruimte. Veranderen kost tijd, nieuwe recepten, nieuwe ingrediënten, gun jezelf die tijd. Praat met de personen waarvoor je eten bereidt en kijk hoe je samen aanpassingen kunt doen, zodat iedereen tevreden is. Leg uit wat en waarom je dit gaat doen. Straks straal je en heb je meer energie!

 

ACHTTIEN DAGEN

Het zijn achttien dagen om je bewust te worden van gewoonten, afvalstoffen af te voeren en weer op te bouwen tot een volwaardig voedingspatroon. Je geeft je lichaam een enorme schoonmaakbeurt met zo'n periode van schaarste en bewustwording. Dit gebeurd tegenwoordig niet vaak meer en daarom is het echt een keuze. Goed dat je hier bewust mee bezig bent en wil kijken welk effect het op jouw lichaam zal hebben. Doordat rijstvasten een milde vorm van vasten is is het een uitstekende manier om mee te beginnen of een aantal keer te herhalen in een bepaalde periode. Ik neem je op de komende pagina's achttien dagen mee op reis in de wereld van het rijstvasten. Hierin ondersteun ik je met achtergrond informatie, een menu en recepten. Veranderen kost tijd en gaat niet vanzelf. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan het voorbereiden per fase. Je lichaam gaat hard werken en heeft voldoende rust nodig en goed voorbereiden gedurende de verschillende fase kan je hierin helpen. Zorg voor voldoende slaap, ontspanning en goede maaltijden. Ik geef je de handvatten en jij mag er de tijd voor nemen. Het vasten is geen bijzaak.

 

IEDEREEN IS UNIEK

Iedereen is anders en heeft andere energiebehoeften, we gaan geen calorieën tellen, maar we letten op wat we eten en in welke verhoudingen. Zo kun je de recepten aanpassen naar grote en kleine eters. Eet je meer van het één dan ook meer van het ander. De rijst in de vastenfase gaan we afwegen, maar verder bouwen we maaltijden met geur, kleur en smaak met veel groenten. Het gaat voornamelijk om wat je eet, zo puur mogelijk, onbewerkt. In de vasten fase minderen we behoorlijk in de hoeveelheid die we eten. De twee fasen die volgen zijn er om geleidelijk weer op te bouwen en het lichaam te laten wennen aan meer voeding. Zou je dit niet doen dan kunnen de centimeters die je bent verloren er zo weer aanzitten. Dit zijn ook de fasen waarin je kritisch naar je lichaam kunt luisteren om te voelen welke producten wel en niet bij je passen. Ontwikkel een voedingspatroon met jou naam erboven. Uniek voor jou. 


SPIJSVERTERING

Voor alle fasen geldt eet rustig en kauw goed. Neem echt de tijd om te eten. Ga niet voor de televisie eten, terwijl je werkt of wanneer je de krant of sociale media leest. Focus op je maaltijd en neem een moment pauze.

 

"Minimaal 50x kauwen ondersteund de spijsvertering"

 

DRINKEN

Je gaat afvalstoffen kwijtraken en daarom is het heel belangrijk om voldoende water te drinken. Gemiddeld is dit zo'n 1,5 liter water of kruidenthee per dag. Je hoeft niet steeds kleine beetjes te drinken, drie keer per dag wat meer drinken is ook goed. 

 

SLAPEN EN ONTSPANNEN

Zorg naast de maaltijden voor voldoende ontspanning en slaap minimaal zeven tot acht uur per nacht. Je lichaam moet hard werken om de afvalstoffen te verwerken. Het is heel normaal dat je overdag een keer het gevoel hebt dat je wil slapen. Geef toe aan dat gevoel en gun je lichaam de rust. Pak een goed boek of sluit je ogen en ga rustig even liggen. Ga veel naar buiten, de natuur in en blijf voldoende bewegen. Wandel in het bos en ruik de natuur. 

VOORBEREIDEN EN PLANNEN

Tijd winnen kun je door restjes te gebruiken, voor te bereiden en te plannen. Heb je in de avond iets over, gebruik het voor de lunch van morgen of vries het in. Veel kan gewoon koud gegeten worden (mindset) en is dus makkelijk mee te nemen als lunch. De recepten zijn gebaseerd op een gemiddeld persoon en zo kan het zijn dat er porties overblijven of dat je wat extra groenten klaar maakt.  Je kunt niet alles precies op maat kopen in de supermarkt. Kijk hoeveel mensen er met je mee eten, hoeveel porties je nodig hebt en pas het menu aan naar jouw situatie. Weet je dat er een dag komt dat koken niet uitkomt, zorg dan dat je alles voorbereidt op een andere dag. Plant dit van te voren, dat zorgt voor een hoop minder stress en de kans dat je voor ander gemak wilt gaat. Je mag afwijken van de menu's, maar daar kom ik in de verschillende fasen op terug. 


KOSTEN

Ik krijg wel is feedback dat de producten wel duur zijn. Veranderen van voedingspatroon lijkt duurder en hoeveel duurder is afhankelijk van je huidige gewoonten. Het klopt dat je wat dingen in de recepten tegenkomt als noten, zaden en olie, maar hier kun je wel slim mee omgaan. Bij de recepten maken we gebruik van een topping en ik geef hier altijd een aantal opties. Je hebt dus niet alles nodig. Kies wat jij lekker vindt en herhaal dit in verschillende recepten. Wanneer je langer op deze wijze eet wordt het juist goedkoper. Je hebt geen kant en klare producten meer nodig, je eet nog maximaal drie keer per dag en veel groenten die niet duur zijn wanneer je mee gaat met het seizoen en aanbiedingen. Op den duur heb je voorraadpotten met noten, zaden, meel en granen. Je hebt verschillende soorten olie in de kast staan en dan heb je enkel nog verse producten nodig tijdens het boodschappen. Restjes gebruik je altijd, dit kost minder tijd en geld. Je bloedsuiker stabiliseert en snacken en snaaien is verleden tijd. Dat bespaart een hoop kosten en energie. Uiteraard gaat dit niet vanzelf en hoe meer het uit balans is hoe lastiger het is om de balans terug te vinden. Het rijstvasten is een mooie opstap om terug te gaan naar de basis. Het kost tijd en energie, maar je krijgt er een opgeruimd lichaam, heldere gedachten en meer energie voor terug. En misschien wel wat kilo's en ziektekosten minder. 

 

GENIETEN

Maak er een periode van waarin je de focus legt op kwaliteit. Het is misschien spannend en onbekend, maar draai dat om naar nieuwsgierigheid en enthousiasme. Maak het gezellig met mooie borden, schaaltjes en opgemaakte maaltijden. Communiceer met de mensen om je heen, vertel wat je gaat doen en waar ze je eventueel mee kunnen steunen. 

 

 

Wees niet te streng, geniet van jouw 18 dagen!

Ervaring deelnemer

"Rijstvasten; de eerste vijf dagen alleen maar rijst eten, dat kan je toch niet volhouden waren de reacties die ik kreeg. Maar dat kan zeker wel. Ik vond het leuk en interessant en was elke keer benieuwd naar je mails. Je nam ons mee, liet mij dankzij de maaltijd tips inzien wat voor mogelijkheden er zijn en je gaf diverse tip en ook weetjes over verschillende groenten, fruit, zaden etc. Tijdens maar ook voor na deze periode. Ik raad het iedereen aan om de uitdaging aan te gaan. Het geeft je lijf een boost en je krijgt goede begeleiding."


NIKS HOEFT VOOR 100%

Nee je hoeft niet altijd zo streng te zijn. Gebruik gewoon je gezonde verstand. Wanneer je wil herstellen van ziekte dan is het wel verstandig om een periode wat strenger te zijn, maar het is fijner om ziekte voor te zijn en preventief aan je gezondheid te werken. Je mag natuurlijk best genieten van een avondje uit of wat later naar bed. Het gaat erom wat je daar omheen doet. Kies je voor een feestje, geniet er dan maximaal van en zorg dat je lichaam instaat is om achteraf de rommel weer op te ruimen. Als je in je huis een feestje geeft dat bereid je dat ook voor en ruim je naderhand de rommel weer op. Zolang jij je lichaam, geest en leefomgeving zo inricht dat er een balans ontstaat dan kan je lichaam zichzelf prima herstellen. Zo'n mooi systeem is dat lichaam van ons! Deze 18 dagen zijn een luxe vakantie voor lichaam en geest.

 

"Weet dat je op een verjaardag alles mag, maar de vraag is of je alles ook wil?"


MENU ZONDER VASTEN PERIODE

Wil je wel veranderen maar liever zonder vastenperiode? Dit menu geeft je ruim 40 nieuwe recepten. Puur, onbewerkt en ondersteunend voor lichaam en geest.

Wil je meer weten, is je interesse gewekt? Vraag je wachtwoord aan en begin jouw reis wanneer jij er klaar voor bent. Met je wachtwoord heb je gratis de beschikking over het gehele rijstvasten traject.

NIEUW MENU RIJSTVASTEN

Heb je het rijstvasten al eens doorlopen en ben je toe aan een nieuw menu. Dit menu bevat ruim 30 nieuwe recepten.